Menntun eins og í gamla daga

3 29. 10. 2022
6. alþjóðleg ráðstefna um exopolitics, history and spirituality

Současné školství stále preferuje schéma výuky založené na biflování hesel bez ohledu na to, zda dítě chápe podstatu věci, nebo zda má k dané informaci nějaký pozitivní vztah.

Je to pořád stejné. Od tehdy do tehdy se musíš naučit tahle hesla jako básničku, a když to zvládneš dostaneš jedničku. Když něco nebude jak to je v učebnici nebo jak to řekla paní učitelka, tak tě potrestáme – horší známa. Jinými slovy, vše je neustále založeno na fenoménu trestu. Buď se dítě naučí správně bezmyšlenkovitě opakovat po druhých a nebo je potrestáno.

Tento systém naprosto potírá osobnost dítěte – jeho osobitý přístup, schopnost poznávat a interpretovat věci a rozvíjet se svým tempem. Přitom nikdo z nás není stejný. Do jisté míry to má charakter vojenského režimu, kde je primárním úkolem vzdát se vlastní osobnosti a stát se tupým nástrojem systému bez vlastní invence. Někteří to dokonce komentují tak, že to byl záměr z dob průmyslové revoluce, kdy bylo třeba získat vzdělané dělníky ke strojům, neboť lidé bez vlastního názoru se lépe ovládají (zotročují).

Většina dospělých, kteří prošli tímto školským systémem s notnou dávkou sebereflexe řekne, že z toho, co se téměř 20 let učili na různých školách si do praxe odneslo tak 20%. To znamená, že jsme 80% svého života strávili naprosto neefektivně, a že 80% znalostí jsme získali až z praxe.

Dodnes si pamatuji, jak jsme v hodině Českého jazyka – literatury probírali J. A. Komenského a jeho dílo Orbis pictus, kde J.A.K. prezentoval filosofii škola hrou. V učebnici k tomu bylo napsáno něco v tom smyslu: že by žáci měli umět naučenou látku nejen mechanicky odříkat, ale opravdu i rozumět tomu, čemu se učí. J.A.K. opatřil tedy učebnici množstvím ilustrací, tak aby byla pro děti poutavá.

V některých z nás to vyvolávalo pocity vzpoury. Jak to, že my se tu učíme o tzv. učiteli národů, který preferoval hru jako formu poznání a my jsme nuceni se slepě biflovat hesla? Dospělí nás tehdy rázně umlčeli: Co je to za blbost, aby si děti ve škole hrály? Vždyť by se tam jen flákaly a nic by neuměly. Koukej se jít „učit“! Zítra máš písemku.

Přitom celá podstata věci pramení z naprostého nepochopení slova leikur. Hra je fenoménem poznání. My jsme vše dovedli do absurdního stavu, kdy jsme řekli: Nejdříve se musíš tohle naučit (…opakovat) a pak si můžeš jít hrát! Přitom i v přírodě si zvířata hrají a učí se formou henni od starších.

Hra je tedy přirozený nástroj poznání a sebevzdělávání. Aby hra splnila svůj účel, musí pomáhat dítěti rozvíjet jeho kreativní potenciál a přinášet zábavu. Protože to, co nás baví, si zapamatujeme snáze než-li to, k čemu máme odpor a við verðum to dělat z povinnosti.

V současné době již existují alternativní směry jako jsou Waldorfská škola, škola Montessori, intuitivní pedagogika a s tím spojené domácí vzdělávání. Všechny tyto směry se snaží aktivně zapojit přirozené schopnosti a touhu dětí poznávat nové věci právě skrze fenomén leikir.

 

V létě 2013 jsem měl možnost se setkat s Peterem Živým, který je velkým propagátorem intuitivní pedagogiky. Ta plně reflektuje a propojuje tvůrčí pohyb a poznání:

Děti jsou dokonalé svobodné bytosti a mají právo být vychovávané s respektem k nim. Jak? Intuitivně, bez násilně vnucovaných postupů a vzorců, o kterých si dospělí myslí, že jsou ty zaručeně správné. Přesně o tom, je tato skvělá a „živá“ přednáška Petera Živého.

 

Dalším novým směrem je ómenntaður. Ten vychází z předpokladu, že lidé jsou přirozeně zvídaví, učí se spontánně a bez donucení. Jako nejefektivnější nástroj učení považuje unschooling svobodnou interakci s okolním světem. V rámci unschoolingu tedy neexistují předem vymyšlené osnovy – učení probíhá samovolně např. hraním si, diskutováním a zkoumáním okolí.

Tento vzdělávací směr stojí vůči klasickému školství v opozici a odmítá jeho metody, jako je např. známkování, věkové rozdělení do tříd a studijní plány. Oproti klasickému modelu vzdělávání se jedná o přechod z prostředí vytvořeného dospělými do prostředí tvořeného dětmi, případně studenty.

U nás můžeme na toto téma najít hnutí pod označením SvobodaUčení.cz.

Propagátorem tohoto směru je například Naomi Aldort:

 

Osvoboďme mysl od stresu a pojďme si hrát!

 

 

Zdroj pro některá hesla: Wiki a Inspirativni.tv

Svipaðar greinar